روسیه توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه را به حالت تعلیق درآورد

رئیس کمیسیون اروپا تصمیم مسکو را درباره تعلیق توافق صادرت غلات اوکراین «اقدامی خودپسندانه» ارزیابی کرد

کشتی حامل غلات پس از ترک اوکراین روانه مقصد می‌شود - AFP

روسیه توافق یک‌ساله صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه را تمدید نمی‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در یک کنفرانس خبری تلفنی اعلام کرد که از آنجا که بخشی از تعهدات مندرج در این توافق تاکنون اجرا نشده است، توافق مذکور در آخرین روز آن، دوشنبه، ۱۷ژوئیه (۲۶ تیر)،  پایان می‌گیرد و تمدید نخواهد شد. آخرین کشتی حامل غلات صادراتی اوکراین در چارچوب این توافق، یک روز پیش بندر اودسا را ترک کرد.

این تصمیم چند ساعت پس از وقوع انفجارهایی در پل کریمه اعلام شد. روسیه مدعی است که پهپادهای اوکراینی عامل این انفجارها بوده‌اند، اما کرملین ارتباط بین این حمله و تصمیم‌گیری درباره تعلیق قرارداد غلات را انکار می‌کند.

مسکو خواستار لغو محدودیت‌های کنونی غرب در مسیر صادرات مواد غذایی و کود روسیه است.

تعلیق توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه، می‌تواند بار دیگر موجب بالا رفتن قیمت مواد غذایی در سراسر جهان، به‌ویژه در فقیرترین کشورها شود.

به گزارش رویترز، اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، با محکوم کردن تصمیم روسیه، تعلیق این توافق را «اقدامی خودپسندانه» توصیف کرد و گفت که اتحادیه اروپا به تلاش خود در زمینه تامین مواد غذایی برای کشورهای فقیر ادامه می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و به خطر افتادن صادرات غلات این کشور، اتحادیه اروپا و ترکیه در ژوئیه ۲۰۲۲ طرح توافق دریای سیاه را پیشنهاد دادند. با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه برای مقابله با بحران جهانی مواد خوراکی، توافقی بین روسیه و اوکراین در این زمینه برقرار شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهوری ترکیه، حامی قدرتمند این توافق، هنوز معتقد است که پوتین تمایل دارد توافق مذکور تمدید شود.

در پی تصمیم روسیه، قیمت‌های جهانی مواد غذایی روز دوشنبه اندکی بالا رفت. چنانچه روسیه بر تصمیم خود پافشاری کند و به تمدید این توافق تن ندهد، بازار جهانی مواد غذایی با بحرانی جدی روبه‌رو خواهد شد.

پوتین هفته گذشته تمدید توافق صادرات غلات را به برداشته شدن موانع موجود در صادرات محصولات کشاوری و کودهای روسیه گره زده بود. علاوه بر توافق صادرات غلات اوکراین، سال گذشته توافق دیگری نیز به امضا رسید که به روسیه امکان می‌داد سه سال مواد غذایی و کود صادراتی خود را بدون مانع روانه بازارهای جهانی کند.

در حالیکه مسکو ادعا می‌کند که خواسته‌هایش کاملا رعایت نشده، غرب می‌گوید که روسیه از اهرم توافق غلات برای شکستن تحریم‌های مالی استفاده می‌کند که به ادعای غرب، صادرات کشاورزی روسیه را شامل نمی‌شود.

بیشتر از جهان